کتابخانه الکترونیکی

مرجع دانلود انواع کتاب های الکترونیکی در موضوعات مختلف ( برق و الکترونیک ، پزشکی ، مقالات ، بانوان ، ادبیات ، جغرافیا و . . . )

کتابخانه الکترونیکی

مرجع دانلود انواع کتاب های الکترونیکی در موضوعات مختلف ( برق و الکترونیک ، پزشکی ، مقالات ، بانوان ، ادبیات ، جغرافیا و . . . )

انواع دمبل های بدنسازی

  دمبل‌ها را می‌توان بر اساس شکل ظاهری جنس و نوع قرارگیری وزنه بر روی دسته دمبل طبقه‌بندی کرد. در ادامه به بررسی انواع مدل‌های دمبل در بازار خواهیم پرداخت.

دمبل ثابت

 

دمبل ثابت

دمبل ثابت همان‌طور که از اسمش پیداست وزن ثابتی داشته و وزنه‌ها به دو طرف دسته دمبل چسبیده‌اند و جدا نمی‌شوند. این موضوع سبب راحتی کار با دمبل شده و نیازی به تغییر مداوم وزنه‌ها نیست. از این دمبل‌ها بیشتر در باشگاه‌های ورزشی استفاده می‌شود که فضای کافی برای قرارگیری دمبل‌ها با اوزان مختلف فراهم است.

دمبل متغیر

 دمبل متغیر

دمبل‌های متغیر این امکان را به شما خواهند داد که بتوانید وزن دمبل را تغییر دهید. بسیاری از افراد دمبل متغیر را با مجموعه دسته و وزنه دمبل اشتباه می‌گیرند. دمبل متغیر یک پکیج کامل است که شامل دسته و تعدادی دمبل است و به کمک مکانیزم خاص دمبل متغیر به‌راحتی می‌توانید وزنه موردنظر خود را بر روی آن ست کنید.

اما مجموعه دسته و وزنه دمبل کاملاً از هم مجزا هستند و می‌توانید آنها را به‌صورت جداگانه خریداری کنید. عیب این مجموعه در این است که برای هر تمرین می‌بایست وزنه‌ای مجزا بر روی دسته دمبل قرار دهید و چون مکانیزم خاصی تعبیه نشده مجبورید وزنه‌ها را به کمک دو مهره بر روی دسته دمبل ست کنید که باز و بست کردن مهره زمان بر بوده و باعث ایجاد فاصله زمانی زیاد بین ست‌های تمرینی خواهد شد.

البته خرید دسته دمبل یک مزیت بزرگ دارد. شما می‌توانید بر روی یک دسته دمبل وزنه‌های مختلفی را ست کنید و اگر ست تمرینی شما نیاز به تغییر وزن دمبل ندارد به‌راحتی می‌توانید از یک جفت دسته و وزنه دمبل استفاده کنید.

دمبل گرد

دمبل‌های گرد و چندضلعی

دمبل‌ها از نظر ظاهری نیز تفاوت‌هایی دارند. البته این تفاوت شکل ظاهری بیشتر به وزنه‌های دمبل مرتبط است. در برخی مدل‌ها دمبل گرد و در برخی مدل‌ها دمبل چندضلعی است. دمبل‌های چندضلعی باتوجه‌به شکل ظاهری که دارند راحت‌تر بر روی زمین قرار می‌گیرند و اصطلاحاً قل نمی‌خورند! دمبل‌های گرد ممکن است بر روی زمین بغلتند و جابه‌جا شوند و این جابه‌جایی ممکن است باعث صدمه به بدن ورزشکار و یا سایر تجهیزات شود؛ بنابراین به شما خرید دمبل‌ های چندضلعی را پیشنهاد می‌کنیم.

دمبل فلزی و پلاستیکی

جنس دمبل‌ها نیز با یکدیگر فرق می‌کند. برخی دمبل‌ها کاملاً فلزی هستند و برخی نیز از پلاستیک فشرده ساخته می‌شوند. معمولاً دمبل‌هایی که قرار است وزن کمتری داشته باشد را از پلاستیک فشرده می‌سازند و دمبل‌هایی سنگین‌تر فلزی هستند.

دمبل‌های حرفه‌ای که در باشگاه مورداستفاده قرار می‌گیرند فلزی هستند و برای جلوگیری از بروز آسیب دارای روکش لاستیکی هستند تا در هنگام بلندکردن و گذاشتن آنها بر روی زمین یا خرک دمبل، باعث بروز آسیب به سایر تجهیزات نشوند.

دمبل ایروبیک

 دمبل ایروبیک

یکی از انواع دمبل‌های موجود در بازار است که شکل ظاهری آن به‌صورت یک‌دست و یک‌تکه است و دارای رنگ‌بندی متعددی هستند. این دمبل به دمبل بانوان معروف است و معمولاً برای اوزان پایین ساخته می‌شود. (زیر 5 کیلوگرم)